tisdag 17 april 2012

Norooz tårta

I slutet av mars månad firade vi det persiska nyåret: Norooz.
Förra året skrev jag ett inlägg om hur vi firar är du nyfiken så kan du läsa det här och även titta på förra årets tårta =)
Eftersom Norooz är årets första vårdag så ville jag i år göra en vårig tårta och vad är mer vårigt än körsbärsblommor ;)

Det var tur att jag hann fota tårtan innan vi åkte iväg med den, för Niklas satt med den (färdigmonterad) i knät i 2 timmar och tyvärr så hade den skakat så mycket och bottnarna som var lätta (jag brukar göra mastiga bottnar men använde denna gång potatismjöl för att få fluffiga bottnar) blev lite mosade i kanterna =/
Så note to self: Montera inte tårtan innan du är framme!!

Tårtan består av ljusa fluffiga bottnar med jordgubbskompott och vitchokladmousse, och bananmousse och mjölkchokladfluff.





4 kommentarer:

  1. Grymt snygg tårta! Älskar körsbärsblomstårtor och din ser härlig ut. Jag skrev också om Norooz och gjorde persisk gryta till den dagen!

    SvaraRadera
  2. Oj vilken vacker tårta. Jag gillar att den är rund upptill! Det liknar en bröllopstårta ! Gott nytt år lite så här i efterskott:)

    SvaraRadera
  3. Härligt med vårtårta - jättefin! Själv så brukar jag alltid dra en lättnadens suck när jag fotat en tårta...då har man ju iaf bevis på att den HAR sett bra ut om något *peppar peppar* skulle hända.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...